Negen jaar voor dodelijke steekpartij

Toegevoegd: 01-09-2014, 15.10 uur - Update: 01-09-2014, 15.28 uur
Door: Rolf de Feijter

MIDDELBURG - De 52-jarige man, die in maart dit jaar een 19-jarige jongen doodstak op de Turfkaai in Middelburg, heeft een gevangenisstraf opgelegd gekregen van negen jaar.

In de avond van 1 maart vond een confrontatie plaatsgevonden tussen de man en het latere slachtoffer. Het slachtoffer pestte en viel de man voorafgaand aan die avond al herhaaldelijk lastig, door hem uit te schelden en uit te dagen. Op de avond zelf heeft de man uiteindelijk een mes gepakt en daar zwaaiende bewegingen mee gemaakt. Hij heeft daarbij het latere slachtoffer met het mes in de borst gestoken. Het slachtoffer werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht waar hij de volgende ochtend is overleden.

De rechtbank is van oordeel dat de man, door tijdens de confrontatie op deze wijze met een mes te bewegen, bewust de kans heeft aanvaard dat hij het slachtoffer zou raken, waardoor het slachtoffer zou kunnen komen te overlijden. De rechtbank acht niet bewezen dat bewegingen van het slachtoffer tot de verwondingen hebben geleid. Ook stelt de rechtbank vast dat niet is gebleken dat het slachtoffer de man heeft geslagen.

De officier van justitie had een gevangenisstraf van zes jaar geëist. De rechtbank heeft enerzijds rekening gehouden met de kwetsbare persoon van verdachte en het pesten door het slachtoffer, maar is anderzijds van mening dat deze eis geen recht doet aan het op gewelddadige wijze beëindigen van een jong mensenleven. De rechtbank legt een gevangenisstraf van negen jaar op.​

Zie ook:
Behandeling zaak dodelijke steekpartij (12-06-2014)
- Honderden deelnemers bij stille tocht (06-03-2014)
- Bloemen en kaarsen voor vermoorde Dennis (04-03-2014)
- Politie zoekt getuigen dodelijke steekpartij (03-03-2014)
- Neergestoken man (19) overleden (02-03-2014)
Zwaargewonde bij steekpartij Middelburg (01-03-2014)

sonja (3-9-2014 om 10:30)
Heb een kleindochter, die door de halve klas elke dag gepest wordt, omdat ze slimmer is dan de rest, mensen hebben geen idee wat een verdriet dit geeft. Heel d,r jeugd wordt verpest!!! en ben zelf bang voor de gevolgen hiervan. Inderdaad, deze jongen is de verkeerde tegengekomen.
mijn ogeloof is groot (3-9-2014 om 10:12)
@ cynthia 9 jaar te lang ? R die psychisch niet in orde is .. al heel zijn leven amok maakte in middelburg kinderen bang maakte in de buurt, zijn huis uit is gezet vanwege de overlast .. elke medische hulp weigerde, vorig jaar bij de voetbal waar hij bewust naar toe is gelopen met een mes is opgepakt. en het slachtoffer heeft hem NIET een langere tijd getreiterd alleen die avond kwam het tussen hun tot een confrontatie en dennis moest boeten voor het geen wat andere de man en hij zichzelf aandeed .. 19 jaar hij had een leven voor zich .. jij bent zeker het lieverdje uit de klas .. bah bah dhr R is een gevaar voor de samenleving .. en @Ger hij stond niet met de rug tegen de muur, ow en hij weigerde hulp he beetje respect graag .
Middelburg (2-9-2014 om 19:51)
19 jaar oud, Al de leuke dingen die deze jongen nog had kunnen doen. Al die ervaringen kinderen en kleinkinderen. Ik voel heel erg mee met de ouders van deze jongen. Ik heb 1x eerder gezien op het programma het politiebureau in Vlissingen. Daar was dezelfde heer ook bezig met een mes bij een voetbalclub, kleine jongens aan het intimideren. Moord mensen, zijn leven is over ''19 jaar oud'. Door een psychopaat die 9 jaar celstraf krijgt dan is gewoon niet te vergelijken de straf die deze man krijgt met een heel mensenleven dat is ontnomen. Omdat je word gepest of getreiterd dan geeft het je nog niet het recht om iemand te vermoorden en die mensen die dat wel vinden! moeten zichzelf schamen om zo een daad te verdedigen.
Hans (2-9-2014 om 17:48)
Officieren van justitie , de rechters en de advocaat praten alleen maar over wat er in het dossier staat. In 1999 werd iemand veroordeeld tot 12 jaar in Middelburg na een moord i.v.m. pesterijen door het slachtoffer. Overigens vermoedelijk een gerechtelijke dwaling, de grootste uit de geschiedenis van de Middelburgse rechtbank.
Cynthia (2-9-2014 om 12:19)
9 jaar is veel te lang. Het getreiter voor het slachtoffer wat al lang aan de gang was, zou meer mee moeten tellen. Ik vind het heel erg dat het slachtoffer als heilig, onschuldig mannetje gezien wordt. De waarheid is anders. Tuurlijk had de dader hem niet neer mogen steken, maar dat de stoppen bij hem doorsloegen kan ik helemaal begrijpen.
Te zot voor woorden (2-9-2014 om 11:20)
Te zot voor woorden deze man is een gevaar voor de samenleving en zich zelf die behoort TBS te krijgen. Wordt de medemens beschermd ( helaas de jongen van 19 ) niet meer. En hij wordt beschermd. Want als hij over 9 jaar vrij komt zal beslist eerder zijn ( Recht systeem ) in Nederland is erg krom. Dan begint de ellende weer van voor af aan want deze man kan en wilt zich niet aanpassen. Sterkte aan de nabestaande van D