Negen jaar voor dodelijke steekpartij

Toegevoegd: 01-09-2014, 15.10 uur - Update: 01-09-2014, 15.28 uur
Door: Rolf de Feijter

MIDDELBURG - De 52-jarige man, die in maart dit jaar een 19-jarige jongen doodstak op de Turfkaai in Middelburg, heeft een gevangenisstraf opgelegd gekregen van negen jaar.

In de avond van 1 maart vond een confrontatie plaatsgevonden tussen de man en het latere slachtoffer. Het slachtoffer pestte en viel de man voorafgaand aan die avond al herhaaldelijk lastig, door hem uit te schelden en uit te dagen. Op de avond zelf heeft de man uiteindelijk een mes gepakt en daar zwaaiende bewegingen mee gemaakt. Hij heeft daarbij het latere slachtoffer met het mes in de borst gestoken. Het slachtoffer werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht waar hij de volgende ochtend is overleden.

De rechtbank is van oordeel dat de man, door tijdens de confrontatie op deze wijze met een mes te bewegen, bewust de kans heeft aanvaard dat hij het slachtoffer zou raken, waardoor het slachtoffer zou kunnen komen te overlijden. De rechtbank acht niet bewezen dat bewegingen van het slachtoffer tot de verwondingen hebben geleid. Ook stelt de rechtbank vast dat niet is gebleken dat het slachtoffer de man heeft geslagen.

De officier van justitie had een gevangenisstraf van zes jaar geëist. De rechtbank heeft enerzijds rekening gehouden met de kwetsbare persoon van verdachte en het pesten door het slachtoffer, maar is anderzijds van mening dat deze eis geen recht doet aan het op gewelddadige wijze beëindigen van een jong mensenleven. De rechtbank legt een gevangenisstraf van negen jaar op.​

Zie ook:
Behandeling zaak dodelijke steekpartij (12-06-2014)
- Honderden deelnemers bij stille tocht (06-03-2014)
- Bloemen en kaarsen voor vermoorde Dennis (04-03-2014)
- Politie zoekt getuigen dodelijke steekpartij (03-03-2014)
- Neergestoken man (19) overleden (02-03-2014)
Zwaargewonde bij steekpartij Middelburg (01-03-2014)

Ger (2-9-2014 om 09:58)
Een slachtoffer ipv dader: dat is de 52 jarige man die jarenlang getreiterd werd en met zijn rug tegen de muur stond! Op een gegeven moment is de emmer vol....... Negen jaar gevangenis?. Belachelijk! Deze man heeft moet nu de psychischehulp krijgen die hij al jaren geleden nodig had en recht op heeft. Beetje afwijkend van het normale en je bent loslopend wild in deze maatschappij. Gevangenisstraf in deze zaak zal geen goed doen aan het maatschappelijk belang. En inderdaad jongens van die leeftijd pesten niet maar treiteren en halen het bloed onder iemands nagels vandaan.
Steefken (2-9-2014 om 09:50)
Waren jullie bij die pesterijen, want er wordt geoordeeld maar Dennis is dood die kan er niks meer over zeggen. En de dader krijgt maar 9 jaar, wat er ook gebeurt is hij heeft iemand vermoord en daar moet ie gewoon voor gestraft worden klaar. Als jullie niet weten hoe of wat hou dan op met die achterlijke reacties. Het zal je maar gebeuren als je vriend in je armen sterft omdat ie gestoken wordt. Pesterijen of niet we lossen het niet op door iemand zo maar even dood te steken. En mensen pas op wat je zegt want je kwetst er veel mensen mee.
Jan (2-9-2014 om 09:23)
Ik weet niet welk persoon de man is die gestoken heeft, maar ik kan me voorstellen dat, als je echt jaren geintimideerd wordt, je de grenzen op een gegeven moment te buiten kan gaan. Meestal zijn het geen mensen die zich sterk kunnen verweren waarbij ze zulke dingen doen en die zoeken dan helaas zo'n uitweg. Ik denk dat het eigen schuld is van het slachtoffer. Op scholen wordt er steeds gewaarschuwd en er kort opgezeten als er een pester zich onder de leerlingen bevindt. En deze man die het niet meer kon verwerken is zelf slachtoffer geworden. En daarvoor moet hij nou als extra nog boeten met een gevangenisstraf.
tja (2-9-2014 om 08:07)
fdp: lekker makkelijk, geef de politie maar de schuld. @zeeuw: misschien heeft de verdachte ook wel voor eigen rechter gespeeld
fdp (1-9-2014 om 20:07)
Had allemaal voorkomen kunnen worden als de politie wat had gedaan tegen het treiteren door het slachtoffer. 9 jaar is te lang zelfs.
piet (1-9-2014 om 19:59)
Wanneer men 19 is moeten we niet meer van pesterijen spreken, maar van intimidatie.. Uitschelden en uitdagen en dan een keer de verkeerde tegenkomen... Ik praat het absoluut niet goed wat deze dader heeft gedaan, maar men moet eens nadenken voordat men iets doet (zowel dader als slachtoffer). Laat het haantjesgedrag achterwege en leef en laat leven! Het maakt het zoveel makkelijker met zoveel minder slachtoffers...