Ongeluk met vliegtuig door opgejaagd gevoel

Toegevoegd: 03-02-2017, 11.43 uur

Door: Roland de Jong

ARNEMUIDEN - Een opgejaagd gevoel zorgde er deze zomer voor dat op vliegveld Midden-Zeeland in Arnemuiden de piloot van een zweefvliegtuig de benodigde controles voor een veilige vluchtuitvoering niet zorgvuldig uitvoerde, met als gevolg een harde landing. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een vandaag gepubliceerd rapport.

Op 5 augustus zouden de piloot en een passagier vanaf het vliegveld een lokale vlucht maken. Om de lucht in te komen werd gebruik gemaakt van de lierstartmethode. De persoon die de lier bediende selecteerde vol vermogen. Tijdens het lieren gingen de remkleppen in de vleugels open. De persoon die de lier bediende merkte dit op en dit zorgde voor extra weerstand. Hierdoor had het zweefvliegtuig een lage klimsnelheid.

"De lierist achtte het onverstandig om het zweefvliegtuig in de huidige conditie door te lieren naar grotere hoogte vanwege het risico op een overtreksituatie. Op een hoogte van enkele meters bracht de lierist daarom de gashendel volledig terug", zo schrijft de Onderzoeksraad. Op een hoogte van drie tot vijf meter ontkoppelde de piloot de kabel. Hierna maakte het vliegtuig een daalvlucht. Door de geopende remkleppen daalde het vliegtuig snel en ontstond een harde landing. Er ontstond schade aan de neuswielkast en een daaraan bevestigde spant. De beide inzittenden liepen geen letsel op.

In de rapportage is te lezen dat het ongeluk werd veroorzaakt doordat de piloot voor de start de cockpitcheck versneld en niet grondig had uitgevoerd. "De piloot verklaarde dat hij zich opgejaagd had gevoeld omdat hij pas laat vernam dat hij aan de beurt was om een vlucht uit te voeren. Het zweefvliegtuig stond op dat moment al gereed voor de start. Daarnaast stonden de persoon om de lierkabel aan het zweefvliegtuig te bevestigen en de tiploper ook reeds gereed om het vliegtuig de lucht in te helpen”

“Onder de door de piloot ervaren druk om zich snel klaar te maken voor de start zijn de benodigde controles voor een veilige vluchtuitvoering niet zorgvuldig uitgevoerd”, zo schrijft de raad. Volgens de onderzoekers hadden zowel de piloot als de lierist beiden de nodige ervaring. De piloot maakte reeds 696 starts met een zweefvliegtuig (190 vlieguren) en de lierist had reeds 42 jaar ervaring in het opereren van de lier.



Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
kees (3-2-2017 om 16:28)
De piloot van het zweefvliegtuig volde zich opgejaard omdat hij telaat vernam dat hij aan de beurt was. Dat kan maar ik denk dat ze in dat geval de procedure moeten veranderen zodat de piloten beide de tijd krijgen de gehele procedure rustig af te werken en elkaar het sein te geven dat ze er klaar voor zijn. Het is niet zo als op Schiphol dat iedere seconde teld op zon klein vliegveld. 5 minuten later vertrekken kan best wel. Veiligheid op 1e plek. Overigens is er in mijn ogen geen ongeluk gebeurt alleen een harde landing met weinig schade, dat kan normaal ook gebeuren bij b.v. harde wind
Cerebrus (3-2-2017 om 16:24)
Stom natuurlijk. Veiligheid voor alles, zeker met dit soort zaken.