Veel hogere straf voor brandstichtingen Terneuzen

Toegevoegd: 20-01-2021, 14.50 uur
Veel hogere straf voor brandstichtingen Terneuzen
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

DEN BOSCH - Een 46-jarige man is in hoger beroep veroordeeld tot 5 jaar gevangenisstraf voor het stichten van meerdere branden in de omgeving van zijn woning. Volgens het hof is hij schuldig aan 2 brandstichtingen, 1 poging daartoe en een vernieling met behulp van vuur. De rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelde eerder dat slechts 1 brandstichting bewezen kon worden. Daarvoor werd de man toen 8 maanden gevangenisstraf opgelegd.

De feiten vonden allemaal plaats binnen het tijdsbestek van een uur in de nacht van 22 op 23 september 2018. De man heeft toen een parasol in brand gestoken. Datzelfde deed hij met een stoel met kussens die tegen de voordeur van een huis stond. Ook heeft de man met vuur een kliko beschadigd en ten slotte heeft hij geprobeerd om een auto in brand te steken die vlak bij een gevel van een woonhuis stond. Dit gebeurde allemaal binnen een straal van 190 meter van zijn woning in Terneuzen. Volgens het Openbaar Ministerie zou de man ook nog een voordeur in brand hebben gestoken. Het hof oordeelde echter dat hier onvoldoende bewijs voor was.

Het is is niet de eerste keer dat de man is veroordeeld voor brandstichting en vernieling. Zo werd hij veroordeeld tot 2,5 jaar gevangenisstraf voor 7 brandstichtingen en 2 vernielingen in Oosterland in 2013. Voor 3 brandstichtingen in Vlissingen in 2014, zijn toenmalige woonplaats, kreeg hij daar bovenop nog een gevangenisstraf van 16 maanden, waarvan 6 maanden voorwaardelijk.

Brandstichting is volgens het hof bijzonder destructief en gevaarlijk. “Een brand kan snel een grote vorm aannemen en een onbeheersbaar karakter krijgen. De man is een recidivist die geen enkele verantwoordelijkheid heeft genomen. Hij heeft bij een van de brandstichtingen ook daadwerkelijk mensenlevens in gevaar gebracht. De brand van de stoel met kussens had immers makkelijk kunnen overslaan naar het huis waar de stoel tegenaan stond en waarin mensen lagen te slapen. Daarnaast roept brandstichting gevoelens van angst en onveiligheid op bij de omwonenden, leidt tot maatschappelijke onrust en kan aanzienlijke schade veroorzaken. Het hof rekent dit alles de verdachte zwaar aan en komt tot een gevangenisstraf van 5 jaar”, zo laat een woordvoerder namens het hof weten middels een persbericht.