Geen files

Nieuw politiebureau volgende week in gebruik

Toegevoegd: 22-05-2024, 16.48 uur

MIDDELBURG - Nog een week en dan nemen de eerste politiemedewerkers definitief hun intrek in het nieuwe politiebureau aan de Althoornweg in Middelburg. Het publiek is vanaf 3 juni welkom, de pers kreeg vandaag al een rondleiding.

Het nieuwe complex bij het ZEP (Mortiere) biedt plaats aan in totaal 400 FTE's. Er zijn 360 werkplekken, niet alleen voor de agenten van het basisteam Walcheren maar ook voor medewerkers van het ‘district’ zoals de recherche en de Forensische Opsporing. Verder worden onder meer politiestudenten gehuisvest.

De opening van het nieuwe politiegebouw heeft al een tijdje op zich laten wachten. Al in de zomer van 2017 werd voor het eerst kenbaar gemaakt dat in de Mortiere een nieuw politiebureau zou worden neergezet. De plannen moesten vervolgens echter enige tijd in de ijskast worden gezet. Pas in de zomer van 2019 kon de bouwgrond definitief worden aangekocht.

Aanvankelijk was het plan om het nieuwe gebouw rond de jaarwisseling 2022-2023 op te leveren. Vanwege de covidpandemie en de oorlog in Oekraïne vertraagde de levering van bouwmaterialen. Bovendien ontstond krapte op de arbeidsmarkt en daarom werd de geplande opleverdatum niet gehaald. Rekening werd gehouden met het eerste kwartaal van 2024, dat is dus juni geworden.

Volgens districtschef Joost Manusama is de politie erg blij met het nieuwe gebouw. "De oude panden hadden veel aandacht nodig. Door te kiezen voor nieuwbouw hebben we een duurzaam gebouw dat is gericht op de toekomst. Als politie moeten we het samen doen. Die gedachte komt terug in het gebouw. Je komt elkaar gemakkelijk tegen en de lijntjes zijn dus kort."

Nieuw in het gebouw aan de Althoornweg is dat het publiek zal worden ontvangen door gastheren en -vrouwen. Deze vrijwilligers zullen, net als bijvoorbeeld in ziekenhuizen, bezoekers ontvangen en de weg wijzen. Door de inzet van vrijwilligers worden reguliere politiemedewerkers ontlast, zo is de gedachte. Vanaf maandag 3 juni zullen in het bureau aangiftes worden opgenomen. Hiervoor dient overigens wel net als nu een afspraak gemaakt te worden via 0900-8844.

merien (26-5-2024 om 13:32)
eens kijken naar de engelse politie serie die treden wel op wel op
willem (25-5-2024 om 06:18)
ja hoor, weer een hoop azijnpissers. lelijk of niet, nu is het allemaal onder 1 dak. en de politie? word door de overheid tegen gewerkt: want zodra ze een hard ingrijpen regent het klachten over teveel geweld, aangiftes en "rechtzaken" met alle gevolgen. geef de politie meer macht om straattuig of zogenaamde protesteerders desnoods weg te ranselen inplaats van zich te laten mishandelen door met stenen en verf--brandbommen gooiend tuig. protesteren is ok, maar veelal draait het uit op vernielingen en geweld. respect voor de politie ontbreekt en moiet ber ingeramd worden .
De hoge hoed (24-5-2024 om 08:47)
Thijs, weet je hoeveel inwoners Nederland telt? Heb je misschien nooit meegekregen dat er op politie bezuinigd is? Gewoon het nieuws volgen, dan blijf je bij. Tel dit bij elkaar op en dan zul jij ook wel kunnen begrijpen dat de politie eigenlijk onderbezet is en dat er prioriteiten gesteld moeten worden. En je mag liegen hoor dat de politie fietsenlampen controle belangrijker vindt, maar dat is onzin. Ze kunnen alleen niet voor al die kleine wissewasjes (die meteen misdrijf wordt genoemd) op komen draven. Overal zijn bijv. ruzies. Het is dus niet de schuld van de politie, want die willen er denk ik zelf ook wel extra manschappen bij hebben. Kortom, prioriteiten. De overheid speelt hier dus ook een rol in. Jammer Thijs, maar zo is het.
Thijs (23-5-2024 om 21:52)
@De hoge hoed "Jammer dat jullie de wetten moeten naleven stakkers"? Je bedoelt, wat jammer dat je slachtoffer bent van een misdrijf en de politie komt niet opdagen omdat ze een fietslampjescontrole hebben? Je mag volgende week online aangifte doen en dan doen we er verder helemaal niets mee, want dat is kwetsend voor de dader. Dat bedoel je toch? Toch? @Stefan (als dat je echte naam is tenminste) Als we hulp nodig hebben van de politie, dan komen ze juist niet. Dat is nou net het probleem.
De hoge hoed (23-5-2024 om 19:13)
En ja hoor,, daar hebben we de zielige politie hatertjes weer. Jammer dat jullie de wetten moeten naleven stakkers, en ik ben blij dat de politie ervoor probeert te zorgen dat jullie dat blijven doen en dat jullie narcisme in toom gehouden wordt. De goudkleur van dit gebouw vind ik niks, maar dat is persoonlijke voorkeur. Verder goed dat ze nu lekker centraal zitten. Plus het gebouw heeft lekker veel ruimte. Het zou mooi wezen als er in de toekomst nog meer agenten bij komen. Is wel nodig met het toenemend aantal korte lontjes die zichzelf niet in de hand hebben.
Stefan (23-5-2024 om 18:16)
Haha al die stoere internet gekkies die reageren zonder hun eigen naam. Maar als ze zelf hulp nodig hebben van de politie doen ze heel anders. Triest hoor