Meisje biedt excuses aan voor vechtpartij

Toegevoegd: 28-01-2014, 19.49 uur

HULST - Het 15-jarige meisje uit Hulst dat vandaag werd opgepakt nadat ze gisteren een ander meisje had mishandeld heeft publiekelijk haar excuses aangeboden. Een videoboodschap waarin ze haar excuses overbrengt staat op de website Geenstijl.nl. Deze site bracht eerder ook al een filmpje met beelden van de mishandeling.

De mishandeling vond rond 16.00 uur plaats op de Poorterslaan in de buurt van het Reynaert College. Het slachtoffer is een 14-jarig meisje uit Hulst. Ze kreeg van de 15-jarige diverse klappen en schoppen. Als gevolg daarvan had het meisje maandagavond erge hoofdpijn en was ze misselijk. De verdachte meldde zich dinsdagmorgen rond 10.45 uur vrijwillig op het politiebureau in Hulst. Ze werd aangehouden en is vandaag verhoord. Volgens de politie werd dinsdagmiddag besloten dat het meisje langer voor politie en justitie beschikbaar moest blijven.

De beide meisjes zijn leerling op het Reynaert College in Hulst. In een reactie noemt de school de vechtpartij een "ernstig incident". Op de website van de school schrijft Piet de Witte (voorzitter Stichting Katholiek Voortgezet Onderwijs Hulst) dat de schoolorganisatie ontsteld is over het geweld dat is gebruikt. "We beschouwen dit uiteraard als onacceptabel". De Witte geeft aan intern maatregelen te gaan nemen.

De Witte: "In de eerste plaats richten wij onze aandacht op slachtoffer en dader, maar zullen daarnaast zeker ook stappen ondernemen richting verschillende omstanders die naar onze mening een actieve bijdrage hebben geleverd aan de vechtpartij. De officier van justitie heeft kenbaar gemaakt het incident ernstig op te nemen en daardoor zal de politie in nauwe samenwerking met ons nadrukkelijk betrokken blijven bij het geheel."

"Hoewel wij geschokt zijn door het gebeuren, zijn wij anderzijds gesterkt door het feit dat veel ouders, leerlingen en buitenstaanders kenbaar maken dat het gebeuren ook hen met afschuw vervult. Intern zullen wij via de mentoren en docenten dit onderwerp nader aan bod laten komen in gesprekken met onze leerlingen."

De Hulster burgemeester Jan-Frans Mulder liet eerder vandaag al in een reactie weten het gedrag van de verdachte niet te tollereren. De gemeente gaf toen al aan dat het slachtoffer de nodige begeleiding kreeg.

Zie ook:
- Filmpje mishandeling Hulst op internet (28-01-2014)

zeeuw (28-1-2014 om 21:16)
Stuur maar van school af, en flink aan de schandpaal nagelen HUP ga maar werken als je toch fysiek zo in orde bent!! Ik weet wel als ze mijn dochter zoiets aandoen Zeker na de 2e keer,want het slachtoffer wilde gewoon weg!! Ik zou zelf even verhaal gaan halen en JA dan ben ik net zo slecht maar dan is het wel met voorbedachte rade en zonder opruiers!!
Mark (28-1-2014 om 21:11)
Les geleerd alles op internet vanaf nu af aan, das de eenige manier dat de Politie of ubberhaupt iemand er iets aan zal doen Is dit niet op internet stond had niemand ook maar een vinger uitgestoken
Harm (28-1-2014 om 21:09)
Ach het domme wicht staat voor de rest van haar leven op internet.... Tegen de tijd dat zij ooit eens moet gaan solliciteren zal er wel iemand haar naam aan het filmpie getagt hebben..... De rest van de jeugd die er bij stond en niks deed ook sanctie opleggen.
Renata (28-1-2014 om 21:09)
Is er eigenlijk iets wat 'daar beneden' niet gebeurt? Bah, afkappen van de rest van Zeeland en aan Belgie geven. Deze meid heeft gegarandeerd al advies van een advocaat gekregen. Als het niet in de media was gekomen zou ze dan ook excuses hebben gemaakt? Wegstoppen zo'n tuig en dan komt ze daar wel de juiste tegen.
a. van Waes (28-1-2014 om 20:58)
Als ouders is dit de ergste nachtmerrie: je kind hulpeloos overgeleverd aan een agressief individu die wordt aangespoord door een bende bloeddorstige tieners. Wat moet er door dat meisje zijn heengegaan: de angst, pijn en onmacht van het slachtoffer zijn niet voor te stellen. En niet één keer maar nogmaals wordt ze vanuit het niets tegen de grond geslagen en geschopt. Het was géén vechtpartij want het kind WAS geen partij voor de dader. Ze is 2x opgekrabbeld en weggelopen, heeft niet getracht terug te slaan maar wilde enkel WEG, weg uit die gevaarlijke situatie en weg van het hoongelach en de agressie. Mijn hart bloed voor dit meisje, want dit draag ze haar hele leven mee, daar kan geen excuus of straf iets aan veranderen.
Joris (28-1-2014 om 20:57)
Als er geen filmpje van gemaakt was, dan was er niet in heel Nederland zo'n ophef geweest en was deze vechtpartij geeneens in het nieuws gekomen. Natuurlijk kon de filmer ook helpen, maar dan was de dader niet zo hard gestraft als dat ze nu al is met het filmpje in combinatie met social media.