Automobilist Goes eerder in de fout, 2 weken langer vast

Toegevoegd: 31-10-2018, 17.04 uur
Bloemen op de plaats waar zondag het ongeluk plaatsvond.
© Foto: Roland de Jong / Provicom

GOES - De 19-jarige man uit Kloetinge die in de nacht van zaterdag op zondag in Goes twee fietsers doodreed blijft voorlopig vastzitten. Zijn voorarrest wordt met twee weken verlengd, zo heeft de Rechter-Commissaris vanmiddag besloten.

Vandaag is ook bekend geworden dat de man, die zijn rijbewijs nog maar een jaar in het bezit heeft, al eens eerder in de fout ging in het verkeer. Dat gerucht gaat al sinds zondag rond op social media maar de politie liet naar aanleiding van vragen weten hier niets over te kunnen zeggen.

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft vandaag wel bevestigd dat de man eerder een verkeersovertreding beging, maar of het hierbij eveneens ging om rijden onder invloed, is niet duidelijk. Het OM wil namelijk alleen kwijt dat de man een strafrechtelijk verleden in het verkeer heeft en dat hij langer vast moet blijven zitten vanwege recidivegevaar.

De 33-jarige Alice Dessi uit Goes en haar 30-jarige Macedonische vriend Miki Trpkovski overleden zondag rond 04.15 uur toen ze werden aangereden op de Van de Spiegelstraat. Op het moment van de aanrijding werd de auto in kwestie al gevolgd door een politie-eenheid. Agenten wilden de auto namelijk onderwerpen aan een routinecontrole maar zover kwam het dus niet.

De automobilist reed na de botsing nog zo'n 450 meter door. Hij stopte zijn zwaarbeschadigde Peugeot 206 bij de rotonde op het Kazerneplein en kon hij door de agenten worden aangehouden. Een ademanalyse op het politiebureau wees vervolgens uit dat de man (als beginnend bestuurder) vier keer de toegestane hoeveelheid alcohol had gedronken.

Tim (2-11-2018 om 12:29)
@anoniem, Ondanks dat alcohol afbreekt zullen al die pubers die flink zitten te bingen op een willekeurige zaterdagavond een fors hoger promillage blazen dan deze bestuurder. Uit deze uitslag kun je afleiden dat deze jongeman weliswaar rekening heeft gehouden met zijn alcoholinname, maar desondanks maling heeft gehad aan de regelgeving omtrent alcoholgebruik in het verkeer.
A (1-11-2018 om 20:06)
Wat een vreselijk ongeluk. Heel erg voor alle betrokkenen. Ik denk persoonlijk dat de bestuurder een levenslang litteken van schuld, schaamte en schande met zich mee zal dragen.. Deze jongen zal zich vreselijk voelen. Je rijdt echt niet met opzet 2 mensen dood. Natuurlijk moet hij worden gestraft, maar met z'n allen zo'n jongen veroordelen gaat hem echt niet helpen om een beter mens te worden...
Miss x (1-11-2018 om 19:39)
Ookal had de auto voorrang. Hij had veel te hard gereden ( aan de schade van de auto te zien) en wss de fietsers overrompeld. Veel sterkte aan de familie van de slachtoffers. Veel te hard rijden en bewust met alcohol op gaan rijden. Ik hoop op een passende straf.
bezorgde vlissinger (1-11-2018 om 19:16)
@ Vlissinger helemaal mee eens. Fijn dat er ook wat genuanceerd gereageerd wordt, hoe afschuwelijk het gebeurde ook is. Natuurlijk is de bestuurder hartstikke fout, maar op je 19e zijn je hersenen nog niet helemaal ontwikkeld. Oorzaak-gevolg overzien ze nog niet. Hij is niet in de auto gestapt met het voornemen om 2 mensen dood te rijden. Hij had moeten weten dat hij dit risico nam door met alcohol op veel te hard te rijden. Maar tieners overschatten zichzelf. Intriest voor de slachtoffers en nabestaanden maar in mindere mate ook voor de dader en zijn naasten. Je zal dit maar op je geweten hebben. Ik hoop hem ook nooit tegen te komen op de weg.
A (1-11-2018 om 18:00)
Reactie op Vlissinger: prima dat je er zo over denkt en idd de voorrangsregels zoals jij beschrijft kloppen. Maar als je pas honderden meters verderop gedwongen wordt om te stoppen, zegt dat dan niet genoeg? Vluchtmisdrijf oftewel slachtoffers aan hun lot overlaten!! Als je daar toe in staat bent , zit er een steekje bij je los.
Anoniem (1-11-2018 om 17:32)
@vlissinger. 4 biertjes??? Alcohol breekt ook af he. Zoiezo heeft hij er meer op dan 4. Bovendien veel te hard gereden. En hoe kun je over voorrangregels spreken.... toen ze overstaken was deze malloot er nog niet. Fietsers hebben geen schijn van kans gehad door alcohol + snelheid. Kijk even de auto en de fiets terug op de fotos.